Jeśli chcesz chronić swoją markę na terenie całego kraju, to zgłoś ją do Urzędy Patentowego RP. Pozwoli Ci to w spokoju rozwijać biznes. Unikniesz dzięki temu kradzieży marki przez trolle czy nieuczciwego konkurenta. Aby jednak cieszyć się z benefitów jakie daje świadectwo, musisz najpierw pomyślnie przejść wszelkie formalności. I o tym jest ten artykuł.
Czym w świetle przepisów jest marka?
Od strony prawnej używa się sformułowania znak towarowy. Jest to oznaczenie, które wyróżnia Cię na rynku. Mówiąc dokładniej, odróżnia ono Twoje towary i usługi od tego samego rodzaju towarów i usług konkurencji. Może to być nazwa, logo, grafika, opakowanie, sam towar lub inny element Twojej rynkowej tożsamości. To on pozostaje w pamięci klienta, pozwala Ci być rozpoznawalnym i zapamiętanym.
Sam widzisz, że to ważny element, a jego wartość rośnie wraz z rozwojem Twojego biznesu. Im bardziej stajesz się rozpoznawalny w branży, tym cenniejsza staje się Twoja marka.
Zobacz również: Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest zastrzeżona?
Po co Ci to świadectwo?
Jeśli odniesiesz sukces na rynku, stajesz się łakomym kąskiem dla tych jego uczestników, którzy nie działają uczciwie. Mogą to być na przykład trolle lub nieuczciwi konkurenci, który ze swoją marką będą chcieli się do Ciebie przybliżyć lub zastrzec ją na siebie.
Trolle rejestrują niezastrzeżone marki i szantażują ich właścicieli proponując za ich odkupienie nie niebotyczne kwoty. Kradzież marki przez nieuczciwego konkurenta może natomiast skończyć się sporem, który pochłonie Twój czas, energię, pieniądze i nie masz gwarancji czy ostateczne rozstrzygnięcie będzie dla Ciebie pozytywne.
Rejestracja niweluje powyższe problemy. Marka zarejestrowana znika z pola zainteresowania trolli i złodziei. Dodatkowo jeśli ktoś próbowałby się do Ciebie upodobnić, możesz temu przeciwdziałać w prosty sposób. Wystarczy świadectwo rejestracji, czyli dokument, który potwierdza Twoje prawa i wskazuje, że jesteś ich właścicielem.
Jakie przeszkody możesz napotkać
Podczas dokonywania zgłoszenia musisz zmierzyć się z dwoma głównymi rodzajami potencjalnych przeszkód:
- przeszkody bezwzględne – chodzi o to, że Twoje oznaczenie musi spełniać określone warunki aby być uznane za znak towarowy.
- kolizje ze znakami wcześniejszymi – chodzi o to, że właściciele znaków towarowych zarejestrowanych wcześniej mogą sprzeciwić się Twojemu zgłoszeniu, jeśli uznają, że ono narusza ich prawa.
Punkt 1 odnosi się do samego znaku. Nie każda zgłoszona do rejestracji nazwa lub logo będą spełniały warunki konieczne do otrzymania ochrony. Po otrzymaniu zgłoszenia ekspert bada Twój znak sprawdzając np. czy nie jest on opisowy, czy nie jest powszechnie używany w utrwalonych praktykach handlowych lub czy nie jest sprzeczny z dobrymi obyczajami.
Jeśli chodzi o punkt 2, ponieważ w Polsce obowiązuje procedura sprzeciwowa, właściciele znaków wcześniejszych muszą sami kontrolować jakie nowe marki są do ochrony zgłaszane. To oznacza, że urząd sam z siebie nie odmówi rejestracji, nawet jeśli istnieje w bazie znak identyczny jak Twój. Jego właściciel ma jednak możliwość złożyć sprzeciw do zgłoszenia, który jest potem przez urząd rozpatrywany. Jeśli ekspert uzna, że strona sprzeciwiająca się ma rację, po zakończeniu postępowania spornego, odmówi Ci ochrony.
Jak uniknąć komplikacji?
Aby uniknąć powyższych komplikacji, powinieneś być ostrożny już na etapie tworzenia marki. Powinieneś wziąć pod uwagę aktualne potrzeby firmy, swoje plany rozwoju, to aby była ona chwytliwa pod kątem marketingowym ale też bezpieczna z punktu widzenia ochrony prawnej.
Odpowiednio wybrana marka pozwoli Ci działać bezpiecznie i zapewnić wyłączność po rejestracji na jej używanie.
Wybrany znak towarowy nie może opisywać wprost co oferujesz. Znaki opisowe nie mogą być bowiem rejestrowane. Wyobraź sobie jaki chaos spowodowałby w branży piekarz, który zastrzegłby markę ROGAL tylko dla siebie.
Nie powinieneś też wybierać takiego oznaczenia, którego rejestracje mogłaby ograniczyć konkurencję. Urząd Patentowy przyznając Ci ochronę nie może bowiem blokować praw innych uczestników rynku.
Twoja marka nie może być wulgarna. Dopuszczalne są zabawne zwroty, gry słowne czy skojarzenia, ale nie powinna ona naruszać dobrych obyczajów. Takie zgłoszenie też spotka się z odmową eksperta.
Nie będą też rejestrowane znaki wprowadzające w błąd, wybrane symbole, oznaczenia geograficzne, zbyt proste slogany czy minimalistyczne grafiki. Katalog takich oznaczeń, które mogą nie dostać ochrony jest szeroki. Pamiętaj, że każdy zgłoszona marka jest oceniana indywidualnie i bezpośrednio w odniesieniu do towarów i usług, które ma oznaczać.
Badanie zdolności rejestrowej marki
Jeśli nie masz pewności czy dokonałeś dobrego wyboru i czy Twoja marka ma szanse na rejestrację, czy może zgłoszenie wiąże się jednak z jakimś ryzykiem, pamiętaj, że w tej sytuacji może Ci pomóc rzecznik patentowy. Jest on specjalistą od ochrony znaków towarowych oraz innych praw własności przemysłowej. Może on dokonać oceny Twojej marki i wykonać pełne, obszerne badanie zdolności rejestrowej znaku.
Takie badanie z jednej strony obejmować będzie analizę znaku pod kątem tego czy spełnia on warunki ustawowe, by otrzymać ochronę. Z drugiej natomiast będzie ono polegało na przeszukaniu baz i sprawdzeniu czy są w nich znaki mogące stanowić dla Ciebie kolizje. Otrzymasz pełną opinię od profesjonalisty w swojej branży, który oceni Twoje szanse, ryzyko i wskaże co możesz zrobić aby zwiększyć swoje szanse na sukces. Wnioski poparte będą wiedzą i doświadczeniem.
Jeśli pojawią się przeszkody…
Pamiętaj, że nie ma sytuacji bez wyjścia. Niezależne od wyników, treść wniosków z badania zawsze jest dla Ciebie dobra. Jak to możliwe? Spójrz:
- Jeśli dowiesz się, że Twój znak spełnia wymogi ustawowe i nie ma wcześniejszych znaków kolizyjnych – świetnie! Możesz bezpiecznie działać dalej i rejestrować go.
- Jeśli dowiesz się, że znak może napotkać odmowę lub są znaki kolizyjne – to również dobra informacja. Masz czas i możliwość zadziałać i dokonać modyfikacji przed rejestracją. Oszczędzasz czas i pieniądze, które zainwestowałbyś w nieudane zgłoszenie, gdybyś badania nie wykonał i działał w ciemno.
Rzecznik patentowy doradzi Ci jak dostosować znak do rejestracji lub jak uniknąć sporu. Jeśli ryzyko będzie bardzo duże może też doradzić Ci wybór nowej marki i pomóc Ci w procesie jej kreowania.