Druk wielkoformatowy ugruntował swoją pozycję w marketingu już dawno temu: dziś również trudno sobie wyobrazić reklamę zewnętrzną oraz projekty niektórych wnętrz bez druku wielkoformatowego. Banery, plakaty, bilbordy i fototapety, to tylko niewielka część tego, co obecnie powstaje na wielkoformatowych drukarkach cyfrowych.
Cechy i możliwości druku wielkoformatowego
Określenie druk wielkoformatowy zwykle używa się do nazwania materiałów wydrukowanych w formacie większym niż A4. Oznacza to, że jest to bardzo szerokie określenie, które może dotyczyć właściwie niekończącej się ilości różnych materiałów. Druk wielkoformatowy może być wykorzystywany w różnych branżach, jednak najczęściej stosuje się go w branży reklamowej – agencje marketingowe i firmy drukarskie bardzo często oferują klientom wydruki wysokiej jakości, które można wykorzystać do reklamy zewnętrznej. Druk wielkoformatowy to metoda bezstykowego druku na wielu podłożach w rozdzielczościach odpowiednio dopasowanych do potrzeb i wymagań technologicznych. Wydruki mogą być wykonane na wiele różnych sposobów. Do najpopularniejszych technologii zalicza się: druk wielkoformatowy solventowy, druk wielkoformatowy UV i druk wielkoformatowy termotransferowy.
Zastosowanie druku wielkoformatowego
W związku z tym, że produkty wielkoformatowe mogą być używane w różnych warunkach, dzieli się je na dwa główne typy. Druk wielkoformatowy materiałów umieszczanych wewnątrz budynków mieszkalnych i do reklamy zewnętrznej. Pierwsza kategoria obejmuje wszystkie materiały, które są używane w pomieszczeniach: plakaty, ozdoby sufitów, tapety, naklejki na ściany itd. Wymagania dotyczące wodoodporności i wytrzymałości produktów, które są używane w pomieszczeniach, nie są tak wysokie, jak w przypadku druku wielkoformatowego zewnętrznego. Od materiałów stosowanych we wnętrzach, wymaga się jednak czegoś innego – przede wszystkim jakości wydruku. Z drugiej strony drukarnie oferują również przygotowanie materiałów reklamowych poprzez wykorzystanie różnych technik druku wielkoformatowego. Reklamy zewnętrzne to najczęściej banery, billboardy, plakaty i ulotki. Muszą być trwałe i wodoodporne, ponieważ są stale narażone na wiatr, zmiany temperatury, opady. W związku z tym w przypadku produktów zewnętrznych najczęściej stosuje się druk solwentowy i ultrafioletowy. Oznacza to, że druk wielkoformatowy można wykorzystać na różne sposoby. Jeśli w najbliższym czasie planujemy przeprowadzenie kampanii reklamowej lub chcemy zmodernizować projekt biura, sklepu czy mieszkania, to przed dokonaniem wyboru projektu warto zapoznać się z możliwościami, opcjami i kosztami druku wielkoformatowego.